۱۳۸۱ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

مقاله هاي مربوط به جايگزيني الفباي پارسي با لاتين در سايت گويا رو خونديد؟ ۱ و ۲

به نظر من الفباي پيشنهادي نويسنده محترم عملا امکان اجرايي نداره. بحثي رو که ايشون درباره کاستيهاي خط و الفباي موجود بيان کردند در بسياري از موارد درسته اما به اعتقاد بنده اجراي اون به اين شيوه که ايشون گفتند حاصلي جز نابودي خط و الفباي فارسي که در حال حاضر يکي از معدود هنرهاي زنده ايران محسوب ميشه، نخواهد داشت. من بعنوان يکي از کساني که با کامپيوتر سر و کار زيادي دارم، بارها به دلايل عديده اي مانند چسبيدگي حروف پارسي و مشکلاتي از اين قبيل به نقاط ضعف اون پي بردم و با مشکلاتش دست به گريبان شدم اما بايد به اين توجه داشته باشيم که خط پارسي براي ما ايرانيان صرفا مجموعه اي از خطوط براي مکتوب کردن سخنهامون نيست بلکه بايد به جنبه هنري اون هم که مسلما يکي از جنبه هاي اصليشه توجه کنيم. خط ايراني داراي دو هويته. يکي هويت خط بودن اون که وظيفه انتقال مطالب رو بر عهده داره و ديگري هويت هنري اون که وظيفه مهمي در انتقال مفهوم مطلب و حتي ذات و روحيه نويسنده اون مطالب رو داره.

به نظر من پيشنهاد نويسنده محترم اين مقاله تنها از يه نظر قابل تعمقه و اون هم استاندارد کردن خط به اصطلاح پينگليش که براي ما گريزي از اون وجود نداره. بعلت رشد روز افزون اينترنت و ارتباطات ما ناگزيريم که از رسم الخط پينگليش استفاده کنيم پس بهتره که حداقل اون رو به صورت استاندارد و واحد استفاده کنيم. اما به نظر من هرگونه تعرض به الفباي فارسي ضربه جبران ناپذيري به هنر پارسي نويسي و زبان پارسي خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر