۱۳۸۲ مهر ۲۰, یکشنبه

انجمن وبلاگنويسان ايران مفيد يا مضر؟

انجمن وبلاگنويسان ايران به نظر من نادرست‌ترين عنوانيه كه ميشه واسه همچين تشكلي انتخاب كرد. درباره اينكه بخواهيم به وبلاگها سازمان بديم‏، في‌النفسه شايد عمل خوبي باشه اما اينكه يك عده جمع بشن و بخوان خودشون رو نماينده تمام وبلاگنويسان ايراني بدونن -حتي اگه اين مساله به راي گذاشته بشه- هيچگاه عملي نيست. ممكنه كه دوستان اين جمع بگن كه ما فراخوان داديم براي عضويت و همه مي‌تونستن عضو بشن و حق راي داشته باشن. اما مساله‌اي كه شايد اين دوستان بهش توجهي نكردن، مفهوم وبلاگه. من خودم به عنوان يك وبلاگنويس كاملا به پتانسيل موجود در وبلاگها معتقدم وفكر مي‌كنم كه بايد ازش استفاده بشه تا هرز نره. كسايي هم كه از نزديك با من برخورد دارن مي‌دونن كه اكثريت دوستان حال حاضر من رو همين دوستان وبلاگي تشكيل ميدن. دوستام، كارم و بسياري از فعاليتهاي اجتماعي من تحت تاثير وبلاگه و اصلا هم از اين موضوع ناراحت نيستم كه هيچ، خوشحال و راضي هم هستم. اما به صرف اينكه فعاليتهاي وبلاگنويسها بخواد متمركز بشه در چنين تشكلي، كاريه از ديدگاه من اشتباه. براي اينكه بطور كلي ايجاد اين انجمن و يا هر تشكل ديگه‌اي از اين دست، هيچوقت نماينده حقيقي و صداي تمام وبلاگنويسان ايراني نخواهد بود. اين دوستان بهتر بود نام انجمن خودشون رو كمي محدودتر مي‌كردن و چنين دايره بزرگي رو براي نامگذاري انتخاب نمي‌كردن. بهتر بود كه براي انجام اينكار مطالعه بيشتري انجام ميدادن و بصورت يك نظرسنجي اين موضوع رو به نظرسنجي مي‌گذاشتن. ايجاد يك تشكل وبلاگي با توجه به ماهيت وبلاگها، در قالب باشگاه مجازي نسبت به چيزي كه در حال حاضر در جريان است بسيار معقول‌تر به نظر مي‌رسيد. شيوه‌اي كه اين دوستان در نظر گرفتن -با توجه به اساسنامه اعلام شده- بيشتر به يك جريان سياسي شبيهه، هر چند كه در اعلاميه‌هاي آن بصورت رسمي اعلام بشه كه هدف اعتلاي وبلاگهاست نه ايجاد تشكلي سياسي. اين مساله خواه ناخواه در آينده بيشتر براي وبلاگنويسان مضر خواهد بود تا مفيد. چرا كه هرگونه اظهار نظر توسط اين انجمن ممكنه عقيده تمام وبلاگنويسان مطرح شده و باعث موضعگيري و جهتگيريهاي خاص توسط نهادها و تشكلهاي رسمي ديگر بشه. من هنوز نمي‌دونم كه اعضاي حاضر تجربه حضور در NGO هاي ديگر را داشتن و از اصول و اهداف تشكلهاي غيرانتفاعي اطلاع دارن يا خير. به هر حال مطالعه و تامل بيشتر در اين زمينه ضروري به نظر مي‌رسه و بد نيست به تنها نظرسنجي موجود در اين زمينه نيم‌نگاهي هم داشته باشن. در ضمن بهشون توصيه مي‌كنم كه به انتقاد ديگر وبلاگنويسان هم توجه كنن و به اونها با دلايل منطقي پاسخ بگن نه با رگ گردن برآمده! (به نظرات مطرح شده اعضاي اين انجمن در جواب مطلب حسين درخشان توجه كنين!)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر